Een zoekwoorden onderzoek brengt “waardevolle content”

Een goed zoektermen onderzoek (zoekwoordenonderzoek) is cruciaal voor een goede Google vindbaarheid. Daarnaast kun je met een goede lijst aan zoekwoorden de structuur van uw website optuigen, Google vriendelijke teksten schrijven en erachter komen hoe jouw doelgroep zoekt.

Leer je klant kennen om vervolgens content te creëren die aanspreekt bij je doelgroep. Teksten die aanspreken worden betiteld als “waardevolle content” die via Social Media makkelijker worden gedeeld. Gedeelde teksten zijn weer goed voor de Google vindbaarheid. Een goed zoekwoorden onderzoek is de kern van je online strategie.

Nr 1: Denk in lange zoektermen en niet in één zoekwoord.

Hier gaan bijna alle ondernemers meteen de fout in. Gevonden willen worden op 1 zoekwoord. Bijvoorbeeld als je serrebouwer bent: Serre.
Ja, dit woord wordt vaak gebruikt als zoekopdracht, maar de concurrentie is enorm. Denk in langere zoekopdrachten (longtail) bijvoorbeeld:
“glazen serre laten bouwen”. Hierop wordt welliswaar minder gezocht maar de kans dat je op nr 1 komt in Google is vele malen groter.
Daarnaast zijn longtail zoekwoorden ook veel speficieker en de kans dat deze bezoeker contact met jou opneemt is vele malen groter dan de kans dat iemand contact opneemt die heeft gezocht op: serre. Mensen zoeken niet meer op 1 enkel zoekwoord! Maar hierover later meer..

Op welk zoekwoord wil je gevonden worden?

We blijven bij het voorbeeld de serrebouwer, dan is het qua zoekvolume interessant om op een zoekterm als “serre” gevonden te worden, toch? Maar waarnaar is men op zoek die deze zoekopdracht doen?

In veel gevallen is men opzoek naar een impressie (plaatjes), welke serre vind ik mooi? In veel gevallen gebruikt men hiervoor foto’s, dan doen we toch allemaal? Kortom: het optimaliseren van afbeeldingen is interessant.

Orienterende of kopende bezoekers ? Target op het motief van de bezoeker.

Het kopen van een product is een proces, voorafgaand aan de werkelijke koop heb je een orientatie- en informatiefase. Wanneer je overweegt om een serre te kopen ga je orienteren, in Google gebruikt men hier een algemene zoekterm als ‘serre’ voor. Aan de hand van de eerste resultaten gaat men in veel gevallen specificeren (informatiefase), denk daarbij aan termen als: “aluminium serre”, “serre met schuifdak”, “energieverbruik glazen serre”

Wanneer je website gevonden wordt op oriënterende en informerende zoekwoorden dan is het zaak om de bezoekers te activeren tot contact of informatieaanvraag. Men zit nog niet in de koopfase en zullen niet op die knop “offerte” of “bestel” klikken, dit is gewoon een stap te ver. Men zit nog in de informatie fase, een button met “brochure”, “nieuwsbrief” of “gratis advies” is gepaster en zal meer reacties opleveren. Vervolgens stuur je hen een brochure of nieuwsbrief toe en ben je onder de aandacht zodra men overgaat naar de koopfase. Zie dit als een tussenconversie waarmee je de gunfactor versterkt en de contactdrempel verlaagd. Met deze tussenconversie heb je al een prille relatie met de mogelijke nieuwe klant.

Laat jouw concurrent niet de garen spinnen..

Voorkom dat de potentiele klant uw website gebuikt in de orientatiefase en vervolgens gaat Googelen op “aluminium serre laten plaatsen” en dan bij de concurrent uitkomt. Je staat ervan versteld hoeveel mensen woorden als “bestellen”, “kopen” en “laten plaatsen” gebruiken in hun zoekopdracht. Dit zijn nu net wel de kopende zoekers gezien het motief wat in hun zoekopdracht naar voren komt. (vb: Aluminium serre kopen)

Het gebruik van meerdere zoektermen (Longtail zoekwoorden)

Ons zoekgedrag is de afgelopen 10 jaar drastisch verandert. Samengevat komt het erop neer dat we steeds specifieker opzoek gaan naar informatie. Dit specifieke zoeken begint bij de werkelijke zoekopdracht. We willen snel en eenvoudig de juiste informatie vinden, dit gaat het beste als je goed nadenkt over de zoekopdracht. En dat nadenken doen we allemaal, zie ook onderstaande infographics.

Slechts 25% zoekt maar op 1 zoekwoord !
Denk dus verder na als je gaat optimaliseren voor Google. Eigenlijk maak je hier precies de omslag die Google wilt. Nu ga je namelijk nadenken wat de bezoekers zou willen vinden.
Optimalisatie voor de bezoeker en niet voor Google.

Daarbij komt dat de zoekwoordcombinaties de meeste conversies (aanvragen) opleveren en doorgaans de hoogste conversieratio’s hebben.

Misschien krijg je zo een lager totaal aantal bezoekers dan dat je misschien wenst, maar wel meer aanvragen ! Het aantal doelpunten telt, niet het balbezit !

Longtail statistieken

Zoekwoorden onderzoek en Google optimalisatie?

Hoe langer de zoekopdracht in, hoe specifieker en doorgaans hoe dichter men tegen een aankoopbeslissing aanzit. Dit maakt Google vindbaarheid ook weer een stuk eenvoudiger, want het is gewoon eenvoudiger om een website vindbaar te maken op een aantal gekoppelde zoektermen (longtail) dan één of twee losse zoektermen. Bijkomend voordeel van longtail vindbaarheid? Lagere optimalisatie kosten, toch nummer 1 posities en ook nog eens aanvragen.

Heb je iets gehad aan dit artikel, of wil je iets toevoegen of wil je weten welke zoekwoorden voor jouw site haalbaar zijn? Vraag direct onze gratis SEO scan aan, plaats onderstaand een reactie of stuur een e-mail.