Google Venice update

Google wil de beste zoekmachine ter wereld blijven en ontwikkelt dus continu door. Google Venice update is één van die belangrijke updates die gedaan is.
Google Venice update

Google Venice update, lokale vindbaarheid

De Google Venice update is een van de meest onderbelichte updates van afgelopen jaren geweest en heeft misschien wel meer veranderingen in de Google zoekresultaten teweeg gebracht dan de andere grote updates, denk aan Google Panda of de Google Penguin update. Ruim 20% van alle zoekopdrachten hebben een regionale intentie, en om het gebruiksgemak van Google te verbeteren worden de zoekresultaten hier dan ook op aangepast.

Google Venice zorgt ervoor dat lokale / regionale bedrijven hoger in Google komen. Iets wat naar mijn idee een goede ontwikkeling is.

Google Venice = Lokaal zoeken

Aan de hand van het IP adres of GPS positie (bij telefoons) ziet Google waar je zit. Als je in Groningen woont/bent en opzoek gaat naar een Restaurant, dan krijg je andere resultaten dan wanneer je in Nijmegen woont of bent. Of je nu ingelogd bent met jouw Google account of niet, of je cookies hebt verwijderd of niet!

Voorbeeld : Je bent opzoek naar een aannemersbedrijf
SERP Google Venice Update

Als je een bedrijf bent waarvoor regionale vindbaarheid belangrijk is, zorg dan dat jouw website gehost wordt op een server in het land waar je vindbaar in wilt zijn. Google kijkt hiernaar en bepaald ook hierdoor welke zoekresultaten relevant zijn de gebruiker. Als je in Nederland gevonden wilt worden, ga dan niet in Sri Lanka de website hosten omdat dit een paar tientjes minder kost.

Wat betekent dit voor jouw Google posities?

Dit kan positieve gevolgen hebben natuurlijk als je een regionaal verzorgingsgebied hebt, maar dit kan ook een bedreiging zijn omdat je heel Nederland als afzetmarkt hebt. Lokale bedrijven gaan doorgaans vóór en dat kan dus ten kosten gaan van van jouw aantal website bezoekers en waarschijnlijk daarmee het aantal orders.

Hoe kan de website “Venice” proof worden en zorgen dat mijn bedrijf hoger in Google komt?

Factoren die kunnen helpen om hoger in Google te komen met betrekking tot de Venice update zijn.

Maak een Google maps account aan en/of een Google + bedrijvenpagina en zorg dat deze zo volledig mogelijk wordt ingevuld.
Zorg dat er een duidelijke “Contact pagina” is op de website met 2 tot 3 regels tekst over de regio waarin je actief bent.
Voeg geografische META DATA toe: GEO tagging (op deze site / tool kun je zelf erg simpel GEO tagging meta data genereren)
Upload een KML bestand naar Google. (KML is de standaard die gebruikt wordt in Google Maps en Google Earth om geografische te structureren) Ook hiervoor is een handige tool beschikbaar
Zo zijn er nog meer factoren die de lokale vindbaarheid kunnen verbeteren maar hierboven staan al een aantal belangrijke.

Google Venice en het gevolg ervan

Naast serverlocatie en deze Google Venice update zijn er nog meer dan 200 factoren waarop Google websites ranschikt. Benieuwd naar een volledige analyse van jouw website aangevuld met een uitgebreid advies. Vraag dan onze vrijblijvende Google Website-Scan aan.

Interessant artikel?
We stellen een reactie graag op prijs.