Klanten case: PianoMetropool

PianoMetropool is de grootste pianowinkel in Nederland en België en heeft een grote showroom op een zichtlocatie aan de A13 tussen Den Haag en Rotterdam, waar meer dan 300 piano’s en vleugels speelklaar staan opgesteld. In 2014 kregen we in eerste instantie de opdracht om de website beter vindbaar te maken in Google.

Eind 2014 werd de SEO opdracht uitgebreid met het optimaliseren van de AdWords campagnes. Pianometropool wilde meer online sales genereren via hun website. Op ons advies is gekozen voor een volledig nieuwe website met verschillende mogelijkheden voor de bezoekers om tot de juiste pianokeuze te komen.

 

Responsive WordPress website met webshop

In WordPress ontwikkelde we een website met een woocommerce webshop en geavanceerde zoekfuncties en filtermogelijkheden. Omdat het piano aanbod sterk wisselt ontwikkelde we met wat maatwerk een koppeling tussen de webshop en de actuele inventarislijsten. Samen met PianoMetropool kozen we voor een eenvoudige optie waarmee ze zelf kunnen bepalen welke producten opgenomen worden, in welke categorieën deze ingedeeld moeten worden en of ze ook worden meegenomen in Google shopping.

Het aanlooptraject naar de nieuwe website heeft een half jaar in beslag genomen. In onze overtuiging is het erg belangrijk om samen met de klant goed na te denken over de juiste opzet van een website. Zo kunnen we direct vanaf het begin rekening houden met het zoekgedrag van de doelgroep en er voor zorgen dat de website ook goed presteert en hoge posities krijgt in Google .

 

Verdrievoudigde online opbrengst (162%)

De nieuwe website is vanaf 1 juni 2017 online en al direct vanaf het begin zagen we de online omzet omhoog schieten. het bezoekersaantal bleef vrijwel gelijk, maar de conversie ratio voor e-commerce was aanzienlijk hoger. Voor PianoMetropool betekent dat drie keer meer omzet tegen dezelfde kosten. Google AdWords is nog steeds een belangrijke factor als het gaat om website traffic. De doelstelling voor 2018 is het verhogen van het aandeel organische bezoekers.

Opbrengst webshop steeg met 162%

Interview met Frans Poppeliers van PianoMetropool:

Vraag: Wat is voor PianoMetropool belangrijk in de samenwerking met Doors Internet Marketing?

Frans: Bij Doors Internet marketing staat de klant altijd centraal en merken we een echte toegevoegde waarde op het gebied van Internet Marketing.

Vraag: Wat maakt Doors onderscheidend van andere partijen.

Frans: Frank heeft een enorme e-commerce kennis en – minstens net zo belangrijk- denkt commercieel. Prettige samenwerking en goede communicatie, totaal anders dan onze vorige IT staff ervaringen. Niet alle werkzaamheden kosten direct geld.

Vraag: Wat heeft de samenwerking met Doors Internet Marketing opgeleverd?

Frans: De online omzet is met de nieuwe site verdrievoudigd. Maar voor die tijd werd ook de vindbaarheid al aanzienlijk verbeterd en dat merken we direct aan het toenemend aantal bezoekers  in de showroom.

Vraag: Zou je Doors adviseren aan anderen?

Frans: Ja, en dat hebben we ook al meerdere keren met succes gedaan.

Frans Poppeliers

Directeur, PianoMetropool

Nieuwe website staat veel hoger in Google

De nieuwe website hebben we optimaal ontworpen voor een goede organische vindbaarheid in Google. Het is voor ons als internet marketeers prettig als we van een klant het vertrouwen en de verantwoordelijkheid krijgen voor alle internet marketing aspecten. En aangezien we al vanaf 2014 voor PianoMetropool ingehuurd worden om AdWords en de organische vindbaarheid te optimaliseren kenden we de belangrijkste zoekwoorden en waren we goed op de hoogte van vraag in de markt.

Bezoekers die converteren op je website?

Voor Pianometropool lukte het ons om een beter publiek op de website te krijgen. Uit onderstaande cijfers blijkt een significante toename van het gedrag en van de conversie van de website bezoekers. Met 14,6% minder nieuwe bezoekers realiseerde we 363,59% meer omzet. Door de juiste opzet van de nieuwe website nam de organische vindbaarheid toe bij een doelgroep die ook daadwerkelijk converteert.

Exponentiële stijging in Google posities

Event driven marketing acties voor een betere conversie

In 2017 adviseerde we PianoMetropool om specifieke marketing acties op te zetten voor thema’s zoals Black Friday en Sinterklaas. Daarbij hebben we periodiek de lay out van de website aangepast en alle AdWords advertenties herschreven. Een inspanning die zich zeker heeft terugbetaald, zoals uit de volgende grafiek blijkt waar de conversie ratio van e-commerce, ten opzichte van dezelfde periode in 2016, stijgt naar 359,19%. Het aantal transacties steeg naar 400% en de opbrengst naar 246,06%.

Website voor online pianocursus

In 2017 ontwikkelde PianoMetropool in samenwerking met RTL talent Academy een pianocursus voor beginners. Begin oktober 2017 leverde Doors Internet marketing een interactieve website op waar de cursisten kunnen inloggen om de cursus volledig online te volgen.

Naast lay out, vormgeving en gebruiksgemak lag de uitdaging hier ook op het gebied van content bescherming via DRM software (Digital Rights Management) en de performance. De cursus is volledig in HD opgenomen en de website die wij ontwikkelde zorgt probleemloos voor streaming video op alle mogelijke devices. Met een intelligente koppeling kan de cursus op de PianoMetropool website gekocht worden en ontvangen klanten een eigen login voor de cursus omgeving.

Ieder project vereist weer andere disciplines op het gebied van Internet marketing, variërend van ontwerp en conversie optimalisatie tot maatwerk programmering en online koppelingen. Doors International is op het gebied van Internet marketing een complete partner met ruime ervaring, die zeker houdt van een uitdaging.

Conversieratio voor e-commerce naar 359,19%

Nieuwe interactieve website voor PianoMetropool i.s.m. RTL Talent Academy

Ook hoger in Google met uw website, meer aanvragen en meer omzet?