Deze vraag krijgen wij wel eens. Je biedt op een bepaald zoekwoord, maar als jij googelt op dat zoekwoord zie je jouw eigen advertentie er niet tussen staan, maar jouw concurrenten staan er wel.

Een onderbelichte Adwords statistiek: Het vertoningsaandeel voor zoeken

Win en verbeter jouw campagnes door de moeite te nemen dit artikel te lezen.
Ik verbaas me hoe weinig over dit onderwerp te lezen valt, en hoe weinig aandacht hieraan wordt besteed, want het zegt enorm veel over de kwaliteit van jouw Adwords campagne, of je jouw budget niet beter kan besteden en of de conclusies die jij trekt überhaupt wel kloppen.

Het vertoningsaandeel voor zoeken | Een simpele vergelijking

Stel je opent een nieuwe winkel in het winkelcentrum. En omdat je niet weet hoe succesvol je winkel zal zijn besluit je om kosten te besparen en alleen in de ochtend de winkel te openen. Stel dat je in de ochtend 100 mensen in je winkel krijgt, die voor € 1.000 euro producten kopen. Na aftrek van je personeelskosten maak je een beetje winst en je besluit om dit even aan te zien en blijft voorlopig alleen in de ochtend open.

Omdat je maar de helft van de dag open bent is je “vertoningspercentage” maar 50%. Mensen die in de middag komen staan voor een gesloten deur. Wat zou er met de omzet gebeuren als je de winkel ook in de middag zou openen? je zou zeggen dat je omzet verdubbelt en je winst dus ook.

50% vertoningsaandeel? wat is de waarde van die andere 50%?

Als je vertoningsaandeel verdubbelt verwacht je dus ook twee keer zo veel omzet. Maar is dat wel zo logisch? Soms zijn er meerdere bezoeken nodig om tot een verkoop (conversie) te komen. Maar wat als je winkel niet open is als je terugkeert? Het beste zou daarom zijn als je winkel altijd open is en bereikbaar is en je 100% vertoningspercentage zou hebben.

Het vertoningsaandeel in AdWords is het procentuele aandeel dat jouw advertentie in de Google result page (SERP) opgenomen wordt. Ongeacht de positie en of er op geklikt wordt. Over het algemeen wordt dit vertoningspercentage bepaalt door je budget en je biedingen op de zoekwoorden waarop je vertoond wilt worden..

Genoeg budget en toch geen 100% vertoningsaandeel? Ja dat kan.

Er zijn 2 manieren hoe er verloren vertoningsaandeel kan ontstaan.

  • Op basis van budget ( jouw dagbudget is simpelweg niet toereikend)
  • Op basis van de gemiddelde positie

Verloren vertoningsaandeel in AdWords op basis van positie?

Zoals je weet werkt Adwords volgens een veilingprincipe. Op basis van jouw max. CPC en de kwaliteitsscore krijg jij een advertentiepositie toebedeeld. Kom je in de veiling eruit als nr 7, en Google vertoont op dat moment maar 6 advertenties, dan word je niet vertoond.

Google varieert in de posities waarin de resultaten worden weergegeven. Dit doet Google bewust zodat mensen geen patroon herkennen en het advertentiegedeelte overslaan. Soms staan er 2 advertenties boven de organische resultaten en soms wel 4.. Maar 2 advertenties i.p.v. 4? Dat betekent dus dat de bedrijven die bieden op dit zoekwoord nu op positie 3 zouden komen te staan door het veilingprincipe dus niet vertoond worden.

Deze bedrijven ervaren nu het verloren vertoninggaandeel voor zoeken op basis van positie.

Verloren vertoningsaandeel in AdWords bij een gemiddelde positie van2 ?

Ook al heb je een gemiddelde positie van 2 of 3, dan nog kun je verloren vertoningsaandeel op basis van positie hebben. Dit kan zelfs met een gemiddelde positie van 1, want er zijn zoekopdrachten waar Google soms géén enkele advertentie laat zien. En soms laat Google lager gerankte advertenties toch bovenaan zien om deze een kans te geven te presteren.

Als je brede zoekwoorden gebruikt kan het ook zijn dat deze niet altijd goed genoeg aansluiten bij de zoekopdrachten en je advertentie in AdWords dus niet vertoond wordt. Ondanks dat er voldoende budget is.

Waar vind ik deze statistiek in Adwords ?

Het verloren vertoningsgaandeel voor zoeken is te vinden op 3 niveaus. Op campagne niveau, op advertentiegroep niveau en op zoekwoord niveau. Het is maar net op welk niveau jij het interessant vind op te zien.  Het verloren vertoningsaandeel is geen default statistiek zoals bijv. CTR en CPC en zul je deze handmatig moeten toevoegen:

vertoningsaandeel voor zoeken in AdWords

Google biedt ook de mogelijkheid om inzicht te krijgen welk percentage verloren gaat op basis van positie en welk percentage op basis van budget.

Hieronder een voorbeeld waarin het zoekwoord +silent +piano is en het vertoningsaandeel voor zoeken in AdWords 77,94% is en net verloren vertoningspercentage voor zoeken 13,02%.

verloren aandeel voor zoeken in AdWords

De gemiddelde positie is 1,2. Google laat op deze zoekterm waarschijnlijk soms maar één of soms zelfs géén advertentie zien!

In 77,94% van deze zoekopdracht wordt de advertentie van deze adverteerder wél vertoond. Tel daarbij het verloren vertoningsaandeel voor zoeken op : 77,94% + 13,02% = 90,96% In dit geval is het verloren vertoningsaandeel op basis van budget 9,04%.

Hoe kan deze adverteerder richting 100% vertoningsaandeel gaan?

Het verloren vertoningsaandeel is op basis van positie. We moeten dus de gemiddelde positie verbeteren. Dit kan op 2 manieren, aangezien de gemiddelde positie van een advertentie uit Adwords door 2 factoren wordt bepaald.

  • CPC verhogen
  • Kwaliteitsscore verbeteren (KW score)

De KW score in bovenstaande voorbeeld is 8/10.

Het verhogen van de CPC is niet moeilijk te begrijpen. Wie meer biedt komt over het algemeen hoger in het zoekresultaat. De kwaliteitsscore is iets complexer en wordt door Google AdWords bepaald per zoekwoord. De KW score varieert van 1 tot 10, en bij ene te lage KW score besluit AdWords jouw advertentie niet te vertonen:

Google-AdWords-toont-mijn-advertentie-niet-door-te-lage-kw-score

Om te zorgen dat je kwaliteitsscore zo hoog mogelijk is kun je de volgende tips aanhouden:

  • Zorg dat je een campagnestructuur bouwt die overeenkomt met de structuur van je website
    • Zo heb je voor alle zoekwoorden ook aparte pagina’s om je advertentie op te laten landen
    • Maak voor synoniemen aparte advertentiegroepen aan
  • Laat het zoekwoord waar je op gaat bieden terugkomen in je advertentie
    • Bij voorkeur in de eerste regel
  • Schrijf advertenties wervend
    • Hierdoor neemt de doorklikratio toe (CTR)

Op deze manier wil Google er voor zorgen dat niet alleen het organisch zoekresultaat, maar ook de advertenties zo goed mogelijk aansluiten op de zoekopdracht. Natuurlijk wil je ook zoekverkeer van je concurrent afvangen en zul je er voor moeten zorgen dat je een landingspagina hebt die relevant is voor het desbetreffende zoekwoord.

Ik zal een voorbeeld geven: Stel ik verkoop Piano’s en ik wil de doelgroep die naar een muziekinstrument zoekt attenderen op mijn aanbod. Dan moet ik zorgen dat ik een landingspagina op mijn website heb, die gaat over muziekinstrumenten. Komt het woord muziekinstrument daar niet voor, en neem ik dat ook niet op in mijn advertentietekst, dan is de kans groot dat de KW score laag zal blijven (overigens weet Google ook wel dat een piano een muziekinstrument is).

Nog een laatste opmerking over KW score en het vertonen van de AdWords advertenties die te maken heeft met de kosten per klik (CPC). Hoe hoger de KW score hoe lager je CPC. Hieronder zie je hoe die kosten zich ten opzichte van de KW scores verhouden en hoeveel je kunt besparen als je KW score een punt hoger wordt:

invloed-van-kw-score-op-cpc-google-adwords

Conclusie:

Zie je jouw advertenties niet altijd voorbij komen op jouw belangrijkste zoekwoorden in het Google zoekresultaat? Check het vertoningsaandeel voor zoeken. Onthoud dat deze op 3 niveaus te te zien is. Wil je weten wat het vertoninsgsaandeel van jouw belangrijkste zoekwoord is, bekijk het dan op zoekwoordniveau in het tabblad zoekwoorden. Misschien verspil je wel een hoop budget aan een andere zoekterm die lang niet zo belangrijk is en kun je dat budget beter gebruiken om het vertoningsaandeel te verhogen van jouw belangrijkste zoekwoord en dus zo meer rendement uit jouw campagne halen.

Of is je KW score te laag en moet je kritisch kijken naar de relevantie van zoekwoord, advertentie en bestemmings url.

AdWords advies

Wil je hulp hebben bij de optimalisatie van jouw AdWords campagnes vraag dan een vrijblijvende analyse aan. Wij bekijken je campagnes geheel vrijblijvend en geven aan op welke punten wij een verbetering of optimalisatie zien. Daarna beslis je of je ons deze aspecten laat aanpassen of niet. gebruik ons contactformulier voor het aanvragen van een AdWords (SEA) check.

Bekijk onze explainer video om te zien wat onze werkwijze is: