Met SEO binnen één maand bovenaan in Google?

Als Google SEO Specialist krijgen we regelmatig de vraag: kunnen we binnen één maand bovenaan in Google komen? Ondanks dat een goede Google vindbaarheid (SEO) een lange termijn visie is, kun je met een aantal eenvoudige aanpassingen snel hoger of zelfs bovenaan in Google komen. Hier zit wel een maar aan: je website moet een goede Google reputatie / conditie hebben. Ook is het resultaat natuurlijk sterk afhankelijk van het aantal concurrenten en het aantal zoekopdrachten waarop je hoog wilt scoren. Hoge posities op populaire zoekwoorden in een competitieve markt is moeilijker dan hoge posities in een niche markt met lagere zoekvolumes.

Over het algemeen kun je met een paar eenvoudige SEO technische aanpassingen snel beter gevonden worden op relevante zoektermen. Vaak is het eerste resultaat al binnen een week zichtbaar. Heeft je website geen goede reputatie, geen probleem er zijn mogelijkheden. Overigens kunnen wij je helpen bij het onderzoeken van de internet autoriteit en reputatie van je website.

Google vindbaarheid op de lange termijn?

Heb je een domeinnaam die geen goede Google reputatie heeft? Dan zul je zoekwoorden moeten instellen die minder competitief zijn, en in eerste instantie dus ook minder bezoekers opleveren. Vaak zijn dit zoekwoorden van drie woorden of meer (long tail zoektermen). Als SEO specialist vind ik dit soort (long tail) woorden op zich al veel interessanter. Waarom hoor ik je denken: de bezoekers die deze zoektermen invoeren zijn gerichter op zoek en zitten dus ook dichter tegen een aankoopbeslissing aan. In ons geval heb ik veel liever mensen die zoeken op “internet marketing bureau” dan mensen die “internet marketing” intypen, deze zijn namelijk aan het oriënteren en waarschijnlijk opzoek naar informatie i.p.v. een extern bureau.

Google Optimalisatie: het Sneeuwbaleffect

Het inrichten van je website is maar ”en van de drie SEO aspecten die Google gebruikt om je positie in het zoekresultaat (SERP) te bepalen. Alles wat je op je website doet noemen we on site SEO. Daarnaast kijkt Google ook naar populariteit van je website en naar autoriteit. Een aantal aspecten houden verband met elkaar.

Wanneer je website is ingericht voor meerdere long tail zoekwoorden, dan genereer je uiteindelijk meer bezoekers. Het aantal bezoekers is een indicatie voor de populariteit van je website. En dat is, zoals ik net aangaf, op zichzelf ook een SEO factor. Een dergelijke SEO strategie zorgt hierdoor voor een sneeuwbaleffect en maakt het mogelijk om op de lange termijn ook beter vindbaar te zijn op andere (competitieve) zoekwoorden.

Linkbuilding als SEO factor

Als indicatie voor de autoriteit die je website heeft voor een bepaald onderwerp is mede afhankelijk van het aantal backlinks van andere relevante websites. Voorheen was het zo dat Google lette op het aantal backlinks en dat gebeurd nog steeds wel. maar relevanter is de waarde van de individuele backlinks. kwaliteit gaat boven kwantiteit en dat is maar goed ook.

maar ook de links op je eigen website kun je gebruiken om bepaalde pagina’s meer “autoriteit” te geven. Hoe meer links naar een bepaald onderwerp, hoe meer autoriteit die pagina krijgt. het overdragen of erven van autoriteit noemen we ook wel link juice. 

Veel concurrenten in Google?

Met een aantal simpele SEO aanpassingen kun je al snel beter gevonden worden in Google. Maar wat als de concurrentie dezelfde zoekwoorden ook correct heeft ingesteld? Dan moet je de zoekwoorden op meer strategische plekken plaatsen of wellicht opzoek gaan naar andere (relevante) zoekwoorden. Veel SEO specialisten zullen tevens aangeven dat u moet gaan linkbuilden. Dit klopt ook, echter kost linkbuilding veel tijd. Persoonlijk ga ik meer uit van de kracht van uw eigen website, iets wat in de laatste Google updates ook duidelijk naar voren komt als belangrijkste SEO factor. Lees ook het artikel: hoe lang je SEO moet inzetten om resultaat te zien

Is een SEO Specialist nodig?

Wanneer je de relevante zoekwoorden instelt in title tags, headers, urls en hyperlinks kun je beter gevonden worden. Vallen de posities tegen (door slechte reputatie of veel concurrentie) dan is het zaak om de woorden ook in teksten, plaatjes, alt teksten etc. terug te laten komen. Een SEO Specialist zal ook bij deze basis beginnen, lukt het na het optimaliseren van deze basis nog steeds niet om in de top postities terecht te komen? Wellicht is het dan tijd voor een SEO specialist. Heb je geen idee waar dit artikel over gaat, maar wil je wel bovenaan in Google? Dan spreekt het antwoord voor zich.

De spelregels voor hoge posities in Google veranderen voortdurend. Als je geen tijd of interesse hebt om dit voortdurend actief bij te houden dan is de samenwerking met een SEO specialist aan te raden. Behaalde posities kunnen als sneeuw voor de zon verdwijnen door kleine wijzigingen aan je website of door wijzigingen in het Google algoritme. het is ons vak om dat nauwlettend in de gaten te houden. Eenmaal verloren Google posities krijg je niet zo gemakkelijk meer terug.

Let op: onderschat het belang van van een goed zoekwoorden onderzoek niet, denk daarbij aan long tail zoekwoorden. Een goed zoekwoorden onderzoek is de basis van iedere SEO advies.

Garanties geven op hoge posities?

Kom je een SEO specialist tegen die garanties geeft op hoge Google posities, dan neemt deze partij een groot risico. Niemand kan hoge Google posities garanderen en Google adviseert zelfs om niet met deze partijen te werken. Een door Google gecertificeerd bedrijf (zoals wij) weet dat er een voortdurende concurrentiestrijd heerst om de Google posities. Daarnaast heb ik eerder al aangegeven dat het niet alleen gaat om de aanpassingen die je zelf op je site kunt uitvoeren. Maar ook om populariteit en autoriteit van je website (of domeinnaam). Het is dus onmogelijk om het resultaat van SEO vooraf te garanderen.

Meer weten? Vraag dan een gratis SEO scan aan of maak een afspraak. Je krijgt dan een helder beeld over de actuele mogelijkheden van jouw website op het gebied van SEO en eventueel andere internet marketing aspecten..