Wat is HTTP en HTTPS

HTTP (Hypertext Transfer Protocol) is een structuur voor het overbrengen en ontvangen van informatie op het web, meestal gebruikt om[HTML-webpagina’s op te halen. HTTPS, of Secure HyperText Transfer Protocol, is opgericht om beveiligde transacties en autorisatie via internet te sanctioneren. Uitwisseling van informatie, zoals naw-gegevens of creditcardnummers, vereist beveiliging om ongeautoriseerde toegang via HTTPS te voorkomen.

Dus wat is het verschil tussen HTTP vs HTTPS? HTTPS is HTTP – alleen de beveiligde versie. HTTPS volgt dezelfde protocollen als HTTP – de browser start een verbinding met een server op een standaard poort. De extra laag van HTTPS-beveiliging maakt gebruik van Secure Sockets Layer, of SSL, om gegevens te vervoeren.

Toepassing van SSL certificaten

HTTPS werkt tegelijkertijd met een ander protocol, SSL (Secure Sockets Layer) om een veilige verbinding te waarborgen volgens deze drie aspecten:

  • Encryptie: Encryptie van de overgedragen gegevens voor beveiliging
  • Gegevensintegriteit: Gegevens kunnen niet worden gewijzigd of beschadigd tijdens verzending
  • Authenticatie: Gebruikers worden geverifieerd om te communiceren met de website

HTTPS is een combinatie van HTTP, dat zorgt voor hoe gegevens er online uit zien en SSL, dat zorgt voor een extra beveiligingslaag als de data online veplaatst wordt tussen websites en applicaties.

Waarvoor wordt HTTPS gebruikt?

HTTPS wordt gebruikt voor elke site die beveiligde informatie omvat. Het wordt gebruikt voor e-commerce sites om beveiligde transacties aan te bieden. Meer dan waarschijnlijk zal uw bank HTTPS gebruiken om uw persoonlijke gegevens te beveiligen – gemakkelijk herkend door de hangslot op uw browser. En zoals verder in deze blog beschreven, wordt HTTPS erkend en gebruikt als een relevant SEO-aspect voor uw beveiligde site.

SEO Voordelen van overschakelen naar HTTPS

Ten eerste volgen we daarmee het advies van Goolge, die al enkele jaren adviseert om over te schakelen naar HTTPS. De ervaring leert dat dit de Google rankings van uw website over het al;gemene ten goede komt. Uit onderzoek blijkt dat HTTPS sites steeds vaker hoger gerankt worden ten opzichte van gelijkwaardige HTTP sites. Het overschakelen naar HTTPS zal de organische vindbaarheid en de beveiliging van uw site dus ten goede komen. Er zijn ook nog extra SEO voordelen om de overstap te overwegen:

Verhoogde rankings
We verwachten geen enorme boost, maar als onderdeel van een algemene strategie met andere ranking factoren is het een keuze die net het verschil kan maken . Daarnaast zien we meestal dat de impact van Google’s aanbevelingen en algoritme mettertijd toeneemt.

Verwijzend verkeer (referrals)
Als u Google Analytics voor uw HTTP-site bekijkt, kan het voorkomen dat verkeer door verwijzingsbronnen worden weergegeven als “direct” verkeer. Via een HTTPS-site wordt de beveiliging van het verwijzende domein altijd bewaard. Dit maakt de HTTP vs HTTPS-beslissing nog makkelijker te maken.

Veiligheid en privacy
De beveiliging biedt in het algemene een aantal voordelen:

  • Hiermee authoriseert u de website en servercommunicatie
  • Voorkomt schade door derden
  • Encryptie van gegevens en communicatie, zoals browsegeschiedenis en creditcardinformatie

Waar moet je op letten bij het overschakelen naar HTTPS?

Net als bij alle belangrijke URL wijzigingen en site migraties, is er waarschijnlijk een verstoring en verlies van ranking gevolgd door een herstel in ranking. Er zijn weinig of geen SEO problemen te verwachten bij het overschakelen naar HTTPS. Maar het ondeskundig implementeren van de beveiligde schakelaar kan uw website en mogelijk uw SEO posites in Google benadelen en een langdurig verlies in het website traffic veroorzaken.

Op deze Google support pagina staat een stappenplan om op een correcte manier over te stappen. Zoals u hieronder kunt zien is er wel de nodige technische kennis nodig om dit uit te voeren. Doors Internet marketing kan dat voor u eenvoudig uitvoeren.

  • Bepaal of u een single, multi-domain of wildcard certificaat nodig hebt
  • Gebruik 2048-bits sleutelcertificaten om een ​​certificaat signingsverzoek (CSR) op uw webserver te genereren
  • Zorg ervoor dat u een huidige SSL-certificaat onderhoudt
  • Gebruik relatieve URL’s voor bronnen die zich op hetzelfde beveiligde domein bevinden
  • Doorsturen naar HTTPS-pagina’s door server-side 301 HTTP-omleidingen (mod_rewrite is gebruikelijk)
  • Update uw robots.txt om uw HTTPS-pagina’s te laten crawlen
  • Controleer of uw website de juiste HTTP-statuscode retourneert
  • Krijg en configureer de vereiste TLS-certificaten op uw server

Advies van Google Support:

Vermijd irrelevante omleidingen

Redirect niet veel oude URL’s naar een irrelevante pagina’s, zoals de startpagina van de nieuwe site. Dit kan gebruikers verwarren en kan als een zachte 404 fout worden behandeld. Als u echter eerder door Google geïndexeerde content heeft samengevoegd naar een nieuwe pagina, is het aanvaardbaar om de oudere URL’s door te geven naar die nieuwe pagina.

Stel een foutmeldingspagina in voor verwijderde of samengevoegde inhoud

Voor inhoud op de oude site die niet wordt overgebracht naar de nieuwe site moet een HTTP 404 of 410 worden ingesteld. U kunt de foutresponscode direct koppen aan de bron-URL in het configuratiepaneel voor uw nieuwe site, of u kunt een 301 redirect instellen voor een nieuwe bestemmings-URL en die de HTTP-foutcode laten terugsturen.

Zorg voor aanpassing van de Google Search Console instellingen

Een succesvolle migratie van HTTP naar HTTPS hangt af van de correcte en actuele instellingen van de Google search console.

Voeg, na de verhuizing, de nieuwe URL toe aan Search Console. Controleer of u zowel de oude als de nieuwe bestemmingssites in Search Console geverifieerd hebt. Zorg er ander voor dat u alle varianten van de bron- en bestemmingssites verifieert. U moet bijvoorbeeld www.example.com en example.com verifiëren en zowel de HTTPS- als HTTP-sitevarianten, als u het HTTPS-URL’s gebruikt. Doe dit voor zowel bron- als bestemmingssites.

Tot slot

HTTPS zorgt ervoor dat uw site veiliger wordt en Google geeft aan het als relevante SEO ranking factor te gebruiken. Zoals altijd moet uw beleid grotendeels gebaseerd zijn op het optimaliseren van uw website en het verbetering van de gebruikers ervaring in plaats van het achtervolgen van Google algoritme-veranderingen. Maar als het eenvoudig mogelijk is om gebruik te maken van een ectra SEO aspect dan adviseren wij dit niet ongebruikt te laten.

Onze SEO specialisten staan voor u klaar

Heeft u vragen over de omzetting naar HTTPS of over andere SEO aspecten? neem dan vrijblijvend contact met ons op