Google Adwords advertenties krijgen nieuw uiterlijk

Wellicht is het je al opgevallen, maar de advertenties in de zoekresultaten krijgen/hebben een ander uiterlijk gekregen.
Welke gevolgen heeft dit voor jouw advertenties en welke gevolgen heeft het op bijvoorbeeld de #1 organische positie?

Advertenties in Google krijgen nieuw uiterlijk

20-11-2013 | De advertenties in de zoekresultaten van Google krijgen een nieuw uiterlijk. Deze wijzigingen hebben natuurlijk gevolgen op de mogelijke kliks op deze advertenties maar ook op de organische zoekresultaten. Waarom doet Google dit en welke mogelijke gevolgen kan het hebben op het succes van jouw advertenties of juist op jouw zwaarbevochten nummer 1 positie in de organische zoekresultaten?

Oud en nieuw uiterlijk Adwords

Met dit uiterlijk ben je vast bekend. De oranje achtergrond gaf aan dat deze vermeldingen advertenties waren.
De vermeldingen aan de rechterkant zijn ook advertenties. Zelf zit ik achter veel verschillende computers en heb ik te maken met verschillende monitoren en instellingen.
Het kwam vaak voor dat deze oranje kleur amper zichtbaar was en dat mensen niet eens wisten of ze nu op een organisch resultaat klikte of op een advertentie.
Wellicht zie je nu op jouw computer nog de oude manier van vertoningen, maar zeer binnenkort zul je deze opmaak zien in de zoekresultaten.

De oranje achtergrondkleur is verdwenen, en het meest opvallende is nu dat er een geel blokje voor de advertentie staat met “Adv” , wat natuurlijk staat voor Advertentie.

Mogelijke gevolgen van deze veranderingen

Vanuit het oogpunt van bedrijven die Adwords al inzetten.

Het verschil tussen advertenties en organische resulaten wordt duidelijker en zal gebruiksvriendelijker zijn. Mensen zouden bewust de advertenties kunnen vermijden om voor een organisch resultaat te kiezen.
Aan de andere kant kun je ook stellen dat dergelijke “gele blokjes”een hogere attentiewaarde krijgen omdat de kleur geel erg afwijkt van de rest van de kleurstellingen in deze opmaak.
Adwords zou Adwords niet zijn ….

als deze wijziging niet uitvoerig getest is. De inkomsten van Adwords zijn Google’s belangrijkste inkomensbron en zoals bij elk beursgenoteerd bedrijf draait het ook bij Google om winstmaximalisatie. Google heeft natuurlijk liever dat er geklikt wordt op een advertentie dan op een organisch resultaat want dat is iedere klik , Kassa.

Percentage aantal kliks op Advertenties stijgt met 0,9%

Door deze wijziging gaat er weer +0,9% van alle kliks in Google naar een Advertentie in Nederland. Dat lijkt weinig, maar 0,9% meer kliks op advertenties betekent een enorme omzetstijging. Alleen Nederland geeft al 525.000.000 zoekopdrachten per maand aan Google. (96% marktaandeel)

(Bron percentage wijziging Adwords: inside informatie vanuit Google Partners, dit zijn de eerste testresultaten)

Verhouding aantal kliks organische resultaten v.s. advertenties lag al behoorlijk anders als dat je dacht.

Voor alle mensen die roepen: “Ik klik nooit op die advertenties” , die help ik graag direct uit hun droom. Bijna 50% van de mensen ziet het verschil niet eens tussen advertenties en organische resultaten en bijna 65% van alle kliks in de Google zoekresultaten is op een advertentie ! Daarbij komt ook nog eens dat het de meeste mensen geen bal uitmaakt of ze op een advertentie klikken of op een “eerlijke, echte, authentieke” organisch resultaat. Misschien nog wel het allerbelangrijkste verschil tussen de kliks organisch vs Adwords : Organische kliks zijn zijn doorgaans informatieve bezoekers, bezoekers via Adwords hebben vaker een koopmotief.

Meer weten over deze statistieken?

Conclusie

Het belang om Adwords in te zetten en in te blijven zetten wordt groter en groter. Het percentage kliks op Adwords advertenties wordt alsmaar groter en we leven niet meer in de ideale wereld dat mensen de advertenties wel overslaan. Alles draait om snel en direct informatie te winnen en zo snel mogelijk de behoefte te vervullen. Naar beneden scrollen is moeite, klikken is moeite en niemand wilt online moeite doen. Adwords advertenties staan bovenaan, en daar wordt dan ook op geklikt. Kijk maar eens naar jouw eigen klikgedrag wanneer je opzoek bent naar een bepaald product en dat je online wilt bestellen.

Kennismaken met Adwords?

Gebruik je nog geen Adwords dan kun je tegen een lage investering bij ons kennismaken met Adwords zonder dat je hier direct jaren aan vast zit. Dus ja, een echte kennismaking.
Op deze wijze krijg je een feeling met Adwords en dat de kosten reuze mee vallen wanneer je een strak geregelde campagne hebt draaien. We gaan in overleg met jou een campagne opzetten die relevante potentiele klanten op jouw website brengt. Tijdelijk kunnen wij bij een nieuw account zelfs € 75,00 gratis kliktegoed weggeven.