Hoe lang duurt het om hoog te ranken in Google ?

…. deze vraag en de daarop volgende vraag: “Wat kost dat dan ?” , hoor ik vaak van ondernemers. Deze vraag is bijna onmogelijk te beantwoorden want dit is volledig afhankelijk van de wensen en doelstellingen en de situatie hoe deze nu is. Begin 2012 heb ik de opdracht gekregen om een restaurant in Nijmegen hoog te laten ranken op het zoekwoord: Restaurant Nijmegen. In deze blog laat ik zien hoelang dit duurde én wat het effect is anno 2014 om ruim een jaar geen / weinig aandacht te geven aan zoekmachine optimalisatie. (SEO)

Wat is SEO ? Hier een beeldspraak: 

SEO is als een hardloop wedstrijd. Om te winnen zul je moeten trainen en zal je beter moeten zijn dan de concurrentie. Sta je mijlenver achter, dan zul je veel harder en langer moeten trainen om mee te kunnen doen met de top. Loop je al mee met de beste van het peloton, dan kun je meestal sneller de koppositie overnemen, maar dit zal de concurrentie prikkelen om jou weer in te halen. SEO is een continu proces en de beste blijven is vaak nog moeilijker dan de beste worden. Nu stel ik de vraag aan jou: Hoelang duurt het om hoog te ranken en te blijven ranken in Google ?

Harder trainen, nieuwe trainingsmethodes, doping en de UCI

Om in de beeldspraak te blijven: Om nummer 1 te worden met een hardloopwedstrijd zul je harder moeten trainen. Je zult dus een kwalitatieve website moeten hebben met waardevolle inhoud (content) voor jouw potentiele klanten. Heb je dit niet.. werk aan de winkel ! Waardevolle content schrijven en interactie zoeken met jouw klanten.  En wees eerlijk naar jezelf, biedt jij betere informatie dan jouw concurrent die hoger dan jou staat ?

Nieuwe trainingsmethodes

Sport evalueert, er komen steeds betere en effectievere trainingsmethodes op topprestaties te leveren. Elk jaar worden wereldrecords gebroken. Website bouw en technieken evalueren ook. Websites worden sneller, bestaan lang niet allemaal meer uit tekst maar ook uit Youtube filmpjes en rekenmodules + noem maar op. Google zoekt ook continu naar nieuwe methoden/ factoren om websites goed te kunnen beoordelen en hierdoor te ranken. Wat in 2009 een belangrijke SEO factor was, kan nu misschien niet eens meer meetellen.

Doping

Je kunt natuurlijk valsspelen om beter te worden. Knal er een spuitje anabolen in en hoppa de spiermassa zal groeien. Ook met SEO kun je vals spelen. Ook wel Black Hat SEO genoemd. Koop bijvoorbeeld veel linkjes op allerlei websites en je zult op korte termijn stijgen in Google.
Voorbeelden van SEO black hat technieken vind je hier SEO FAILS.

Google als UCI

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel. Net zoals de UCI continu controleert op het gebruik van doping bij wielrenners en hen genadeloos straft wanneer ze worden gepakt, zo controleert Google ook of jouw site wel eerlijk staat gerankt. Heb je te veel trucjes uitgehaald en word je in de kraag gegrepen dan kan het zo zijn dat ze jouw website uit de zoekresultaten kieperen en zie dan maar eens terug te komen. Google wordt hierin steeds slimmer net als dat de UCI steeds betere technieken tot de beschikking krijgt om doping op te sporen. Vroeg of laat wordt je gepakt door bijvoorbeeld Google Penguin

Laat je nooit verleiden tot dergelijke technieken voor quick wins. Op de lange termijn doet het meer schade dan dat je ermee wint. Dit gezegd hebbende, laten we nu dan het concrete voorbeeld nemen van:

 

Restaurant de Firma en hun belangrijkste zoekwoorden

Restaurant de Firma in Nijmegen heeft ons de opdracht gegeven om de nieuwe website (en een nieuw domein) Google vindbaar te maken op een aantal belangrijke zoektermen.

Enkele zoektermen die uit dit overleg naar voren kwamen waren:

  • Restaurant Nijmegen
  • Restaurant Waalkade
  • Tapas Nijmegen

Sommige keywords en de Google positie van de Firma gingen sneller dan andere, maar in dit voorbeeld behandel ik keyword : Restaurant Nijmegen

Inschatten van concurrentie op dit zoekwoord in Google

Via het zoekwoorden hulpprogramma van Google Adwords controleren we eerst hoeveel zoekopdrachten het zoekwoord : restaurant nijmegen, per maand in Nederland wordt ingetypt.

Aantal zoekopdrachten per maand

Gezien het aantal zoekopdrachten per maand (22.000 x) is het logisch dat veel restaurants hierop gevonden willen worden. Vergeet niet dat websites als eet.nu , iens.nl en couverts.nl ook vindbaar willen zijn op deze zoekterm. Dit soort websites zijn zeer populair en worden door Google hoog worden gewaardeerd.

22.000x zoekopdrachten per maand ? Ja, dit zegt dat “restaurant nijmegen” 22.200x in een zoekopdracht zit verwerkt.  Reken je dus niet direct rijk !! Onthoud “zit verwerkt”  in zoekopdracht : Indisch restaurant Nijmegen zit deze zoekterm dus ook verwerkt. De Firma is géén Indisch restaurant en deze zoekopdracht is dus ook niet relevant .

De Google positie door het afgelopen jaar heen

Vervolgens doe ik mijn eerste SEO werkzaamheden op de website en dan zien we dat De Firma begin april is opgepikt door Google op positie 30 (pag. 3) in de Organische resultaten van Google. Vanaf hier optimaliseer ik periodiek de website van de Firma en zie hieronder de voortgang van de Google posities.

Voortgangsgrafiek Organische Google positie van restaurant de Firma op het zoekwoord

11 maanden onderweg naar een top positie in Google

  • Begin april wordt de website opgepikt door Google op positie 30
  • Vervolgens is er een maand lang Steady state
  • Dan stijgt de Google positie ineens naar pagina 2 (positie 11-20)
  • Terugval in september !!!! (géén paniek)
  • Vanaf oktober een zichtbare stijging naar Google Positie 4
  • Positie 2 in Februari!

En toen hoefde we even geen SEO meer te doen.. 

Even kort door de bocht. Google positie is een jaar later gezakt naar 31
Is de site slechter geworden ? Nee. Zijn de SEO instellingen verwijderd ? Nee.
De de concurrentie harder gaan lopen? Ja..
Is de manier waarop Google sites indexeert veranderd? Ja..

Conclusie Google vindbaarheid, het tijdspad en trekken van kopende bezoekers.

De ene zoekterm is de andere niet. Hoe specifieker ( meerdere woorden) de zoekterm is, hoe sneller er top Google posities worden behaald. Met long tail zoekopdrachten (meerdere woorden) genereer je een kleinere hoeveelheid bezoekers op jouw website, maar juist deze bezoekers trekken de portemonnee als de inhoud van de webpagina aansluit op hun behoefte. Denk niet alleen in brede zin: Vééééél bezoekers ! Maar denk meer in: Het aantal kopende bezoekers, lees: kwalitatieve bezoekers.
Dit zoekwoord : Restaurant Nijmegen, levert misschien wel de meeste bezoekers op, maar levert niet de meeste reserveringen op ! Het zoekwoord : Tapas Nijmegen, en de bezoekers daar op gezocht hebben reserveren procentueel én in asbolute zin, meer !

Concurrentie op zoekwoorden voor de top Google posities

Ook concurrentie op zoekwoorden is een belangrijke factor. Op internet heb je concurrentie uit andere hoeken dan in real life. (in dit voorbeeld de vergelijk/verzamel websites)
In jouw situatie heb je misschien Wikipedia als concurrent omdat deze website Google positie 1 bezet op jouw target keyword.

Je bent sneller met een Ferrari dan met een Lada…

Aspecten zoals domein leeftijd spelen ook nog een rol. Een nieuw domein zal eerst “credits” moeten opbouwen zodat Google de website vertrouwt. Als je een website stamt uit het jaar 0, met Google onvriendelijke HTML taal dan wordt verbetering aanbrengen in Google vindbaarheid er ook niet gemakkelijker op.

Hoelang moet je dan in SEO investeren ?

Als je besluit om SEO in te gaan zetten voor New business trek dan minimaal een half jaar hiervoor uit om te bepalen of de investering een goede is geweest of niet. Liever nog, trek hier 12 maanden vooruit en ga dan eens de resultaten qua bezoekers aantallen bekijken / en toename van aanvragen en orders.

Internet concurrentie zit niet stil

Denk er ook aan dat de concurrentie niet stil zit. Wanneer zij merken dat jij ineens boven hen staat in Google,omdat ze bijvoorbeeld een terugval zien in bezoekers aantallen, dan besluiten zij wellicht hierin ook te gaan investeren om zodoende weer boven jou te komen! Het is net een hardloop wedstrijd, je moet blijven trainen om voorop te kunnen blijven lopen en je niet te laten inhalen. Top posities halen in Google is stap 1, stap 2 is deze behouden. Conclusie: SEO is een continu proces en tegenwoordig in de meeste branches een must om te kunnen blijven groeien en consolideren in omzet / winst zolang jouw webpagina’s aansluiten bij de behoefte van de bezoeker! SEO is niet alleen hoge Google posities behalen. SEO is de inhoud zo optimaal mogelijk afstemmen op de gebruiker, zodat zij bij jou de best mogelijke service/informatie krijgen !

Google algoritme verandert continu

Onthoud ook dat Google continu verandert en dat SEO technieken dus ook veranderen. Wat Google in 2014 belangrijk vond, zal misschien anno 2016 minder effect sorteren en kunnen zelfs penalty’s opleveren! Denk bijvoorbeeld  aan het spammen van hyperlinks. Wil je meer weten over verbeteren van je Google posities en zoek je een SEO bureau in de regio Eindhoven-Weert, vul dan ons contactformulier in op onze contactpagina.

Mocht je vragen hebben, of hierop willen reageren laat dan gerust een reactie achter.
We zullen zal dan z.s.m. reageren.