Actuele content heeft invloed op Google posities

Door bestuderen van octrooiaanvragen, die Google door de jaren heen heeft ingediend, blijkt dat Google veel manieren onderzocht heeft om  ‘content freshness’ te gebruiken als een ranking factor. In 2011 publiceerde Moz in een blog-bericht over deze “Freshness” factoren voor SEO. In deze blog bekijken we zelf de actuele stand van zaken om te zien welke invloed actuele content zou kunnen hebben op SEO.

In 2003 diende Google-ingenieurs een octrooi in genaamd Information retrieval based on historical data die de SEO wereld verraste. Het octrooi bood niet alleen inzicht in de visie van Google-ingenieurs op dat moment, maar bleek ook een routekaart voor het algoritme van Google voor de komende jaren.

In deze blog proberen we niet alle manieren te beschrijven die Google gebruikt om content freshness te kunnen bepalen om webpagina’s te rangschikken, maar richt zich op gebieden die we waarschijnlijk met SEO tools kunnen beïnvloeden.

Wanneer is content freshness belangrijk?

Voormalige Google medewerker Amit Singhal legde eens uit hoe “Verschillende zoekopdrachten verschillende benodigdheden hebben.” De implicatie is dat Google al uw documenten op versheid analyseert, en vervolgens elke pagina rangschikt uitgaande van het soort zoekopdracht.

Singhal beschrijft de soorten zoekopdrachten die het meest waarschijnlijk nieuwe inhoud vereisen:

  • Recente gebeurtenissen of hot topics: “Content Freshness als nieuwe SEO optie”
  • Regelmatig terugkerende gebeurtenissen: “Bedrijf XYZ kiest voor Doors Internet marketing”
  • Frequente updates: “beste SEO aanpak”

Google kan precies bepalen welke zoekopdrachten nieuwe inhoud nodig hebben, door het web te monitoren en hun eigen grote archief van gegevens, waaronder:

  • Zoekvolume: Zijn zoekopdrachten voor een bepaalde term spiking (b.v. “VVD wederom grootste partij”)?
  • Nieuws en blogdekking: Als een aantal nieuwsorganisaties over hetzelfde onderwerp beginnen te schrijven, is het waarschijnlijk een hot topic.
  • Sociale media: een piek in de vermeldingen van een bepaald onderwerp kan aangeven dat het onderwerp ‘trending’ is.

Hoewel sommige zoekopdrachten profiteren van nieuwe inhoud, kunnen andere zoekwoorden beter worden gediend door oudere inhoud. Vers is vaak beter, maar niet altijd. (Meer hierover later.) Hieronder staan ​​tien manieren waarop Google de versheid van uw content kan bepalen.

1. Versheid op start- of plaatsingsdatum

Aanvankelijk kan een webpagina een “freshness” score krijgen op basis van de startdatum, die naar mate de tijd verstrijkt afneemt. Deze versheidsscore kan de Google positie op bepaalde zoekwoorden verhogen, maar degradeert als de inhoud ouder wordt. De startdatum is vaak wanneer Google voor het eerst bewust wordt van het document, bijvoorbeeld  wanneer Googlebot een document indexeert of een link ontdenkt.

2. Invloed van de omvang van de verandering op “frehsness”

De leeftijd van een webpagina of domein is niet de enige versheidsfactor. Zoekmachines kunnen pagina’s die regelmatig worden bijgewerkt anders beoordelen op versheid dan pagina’s waarvan de inhoud niet verandert. In dit geval speelt het aantal veranderingen op uw webpagina ook een rol als het gaat om de invloed op SEO en Google posities.

Bijvoorbeeld, het veranderen van een enkele zin zal niet zo veel impact hebben op de content freshness als een grote verandering in de  bodytekst.
In feite kan Google ervoor kiezen om kleine wijzigingen volledig te negeren. Dat is een van de redenen waarom wij adviseren om relevante pagina’s op meerdere punten regelmatig te actualiseren of bij te werken. Op deze manier kan Google de wijziging minder negeren.

3. Wijzigingen in kerninhoud hebben meer SEO impact

Wijzigingen in “belangrijke” gebieden van een document zullen de versheid anders beïnvloeden dan veranderingen die in minder belangrijke inhoud zijn gemaakt.

Minder belangrijke inhoud omvat:

  • JavaScript
  • Reacties op blogs
  • Advertenties
  • Navigatie items (o.a. menu en footers)
  • Standaard doorgeplaatse conten (twitter, nieuws items etc)
  • Datum / tijd tags

Omgekeerd betekent “belangrijke” inhoud vaak de body content.

Dus eenvoudig de links in uw zijbalk of bij het bijwerken van advertentieteksten of uw footer-tekst wordt door Google waarschijnlijk niet beschouwd als een signaal van content freshness:

Het verversen van een tijdstempel op een pagina kan toegepast worden om de indicatie van freshness te suggereren. Los van het feit dat dit een voorbeeld is van misleiding en black hat SEO is er tegenstrijdig bewijs over hoe goed dit werkt. Wij zijn er van overtuigd dat content freshness signalen waarschijnlijk veel sterker zijn als u de eigenlijke pagina-inhoud zelf actueel en bijgewerkt houdt.

4. De wijzigingsfrequentie: hoe vaak wijzigt de tekst

Inhoud die vaker verandert presteert anders op freshess dan inhoud die slechts eens per jaar of helemaal nooit verandert.

Bekijk bijvoorbeeld de homepage van de Telegraaf, die real time wordt bijgewerkt en een grote mate van verandering heeft. Vrijwel iedere headline op deze homepage scoort hoog in Google posities.


Bijvoorbeeld, een website waarvan de inhoud vaak geactualiseerd wordt kan hoger ranken in Google dan een website waarvan de inhoud over de tijd statisch blijft. Ook kan een website met een relatief grote hoeveelheid tekstaanpassingen beter scoren in Google dan een document waarvan een relatief kleine hoeveelheid van de inhoud periodiek wordt geupdate.

Google kan ook de hyperlinks van deze pagina’s anders beschouwen (meer hieronder later.) Bijvoorbeeld, een telkens veranderende “hyperliink van de dag” kan minder significantie krijgen dan een link die permanent blijft staan.

5. Creëren van nieuwe pagina’s

In plaats van het herzien van afzonderlijke bestaande pagina’s, levert het online zetten van nieuwe webpagina’s ook een belangrijke bijdrage aan SEO. Dit is het geval bij de meeste blogs, zoals ook deze blog. Websites die frequent nieuwe pagina’s toevoegen scoren hoger op content freshness dan sites die minder vaak nieuwe pagina’s toevoegen.


Content feshness wordt bepaald als resultaat van een of meer factoren, zoals het aantal nieuwe of unieke pagina’s per tijdvak, dat verband houdt met een specifieke zoekterm of onderwerp. Een andere factor is de verhouding van het aantal nieuwe of unieke pagina’s, geassocieerd met die zoekterm of onderwerp, over een periode van tijd, versus het totale aantal pagina’s dat met verband houdt met dat onderwerp.

Sommige webmasters pleiten ervoor om jaarlijks 20-30% nieuwe pagina’s toe te voegen. Persoonlijk geloof ik niet dat dit nodig is zolang je andere content freshness aspecten toepast, met het oog op SEO.

6. Nieuwe backlinks verbeteren content freshness

Niet alle content freshness aspecten zijn beperkt tot je eigen website zelf. Veel externe signalen kunnen ook eeb bijdrage leveren en hebben vaak zelfs een sterke invloed hierop.

Als een webpagina meer backlinks krijgt van relevante externe websites, kan dit een signaal afgeven dat relevant is voor Google posities en dus bijdragen aan SEO. Als meer mensen linken naar jouw website is dat voor Google een signaal dat de informatie aansluit bij de actuele interesse van jouw doelgroep. Belangrijk aspect is wel dat de backlinks komen van relevante website die over hetzelfde onderwerp gaan als de pagina waarnaar ze linken op jouw website.

Let op dat een ongewone toename van het aantal backlinks kan door Google ook als spam of manipulatieve linkbuildingtechnieken gezien worden. Google zal dergelijke gedragingen onderzoeken en mogelijk zien als black hat SEO. Natuurlijke constante linkbuilding is meestal de beste optie.

7. Links van nieuwe sites zorgen voor meer content freshness

Links van sites met een hoge content freshness score kunnen de freshness van de sites waarnaar zij verwijzen, verhogen.

Als u bijvoorbeeld een link krijgt van een oude statische site die al jaren niet is geüpdatet, levert dat minder SEO voordeel dan een link van een nieuwe pagina. Google beschouwd uw informatie als actueel naar mate er meer backlinks komen van websites die zelf als actueel gezien worden.

8. Traffic- en betrokkenheidsmetingen dragen bij aan freshness

Wanneer Google een lijst van zoekresultaten weergeeft wordt bijgehouden op welke link bezoekers klikken, hoeveel tijd ze op de respectievelijke websites verblijven en of ingestelde doelen gehaald worden. Al deze informatie gebruikt Google vervolgens als indicator van content freshness en relevantie.

Als gebruikers bijvoorbeeld steeds op een bepaald zoekresultaat in de lijst klikken en ze veel meer tijd verblijven op die pagina dan op de andere pagina’s, kan dit betekenen dat deze website aangemerkt wordt als actueler en relevanter. Uiteindelijk zal dat leiden tot een hogere positie in het zoekresultaat.


Je zou door bovenstaande afbeelding kunnen interpreteren dat de dorklik ratio (CTR) een rankingfactor is, maar dat is niet noodzakelijkerwijs het geval. Een meer genuanceerde interpretatie is dat de verhoogde CTR aan Google een grote interesse aangeeft voor dit dit onderwerp. En dat deze specifieke pagina, gebaseerd op de gebruikers ervaringen, daar het beste op aansluit.

9. Wijzigingen in ankertekst kunnen backlinks deactiveren

Als het onderwerp van een webpagina dramatisch verandert in de loop van de tijd, is het logisch dat elke nieuwe ankertekst die naar de pagina wijst, ook verandert. Bijvoorbeeld, als u een domein koopt over racewagens en vervolgens de inhoud aanpast naar het onderwerp bakken. Dan verschuift de nieuwe inkomende ankertekst ook van auto’s naar koekjes.

In dit geval kan Google bepalen dat uw site zo veel is veranderd dat de oude ankertekst nu oud is (dus niet actueel) en die oudere links zullen volledig devalueren.

De les hier is dat als je een pagina bijwerkt, dat deze niet teveel mag afwijken van de oorspronkelijke context. Anders loop je het risico content freshness op basis van verkregen backlinks volledig te verliezen.

10. Ouder is vaak beter voor SEO

Google houdt er rekening mee dat de meest actuele en nieuwe informatie niet altijd het beste is. Voor veel onderwerpen past informatie die op een oudere site staat prima bij de zoekopdracht van de bezoekers.

Google’s octrooi suggereert dat ze de relevante content freshness voor een zoekopdrach bepalen op basis van de gemiddelde leeftijd van alle relevante webpagina’s. Op deze manier ziet Google of er actuele ontwikkelingen plaatsvinden, waardoor nieuwe informatie relevanter wordt.

Content fresness voor SEO in de praktijk

Het doel moet niet zijn om uw site alleen maar bij te werken in de hoop op een betere SEO ranking. In de praktijk leidt dat waarschijnlijk tot frustratie en een gebrek aan resultaten.

In plaats daarvan moet uw doel zijn om uw site tijdig bij te werken voor een betere gebruikers ervaring. Met als doel het verhogen van de de traffic en conversie Dit zijn de duidelijkste signalen die u kunt doorgeven aan Google om te laten zien dat uw site actueel is en de hoogste ranking verdient.

Naast het bijwerken van verouderde inhoud, hebben we de volgende tips:

  • Maak regelmatig nieuwe inhoud
  • Focus bij het updaten op kerninhoud, en niet op onbelangrijke standaard informatie
  • Houd er rekening mee dat kleine veranderingen kunnen worden genegeerd. Als u een link wilt bijwerken, kunt u overwegen om alle tekst rondom de link bij te werken.
  • Steady backlink groei is bijna altijd beter dan spiky, inconsistente backlink groei.
  • Backlinks van actuele pagina’s geven waarschijnlijk meer waarde dan backlinks van oude pagina’s
  • Engagement statistieken zijn je vriend. Focus op verhogen van de gebruikers ervaring.
  • Als u het onderwerp van een pagina te veel verandert, kunnen oudere backlinks naar de pagina de waarde verliezen.

Wij kunnen u helpen uw SEO doelstellingen te halen

het voortdurend actualiseren van uw webteksten is voor de meeste (MKB) ondernemers niet haalbaar. Dat zou waarschijnlijk veel te veel tijd kosten. Om u daarbij te helpen hebben we in het voorjaar van 2017 een intelligente tool ontwikkeld, die het eenvoudig mogelijk maakt om uw webteksten periodiek te laten aanpassen.

Vooraf schrijven wij (of u zelf) de teksten, waarbij u kiest voor een aantal varianten voor de minder relevante woorden. Periodiek genereert de applicatie zelf een mogelijke variant op de tekst. Google interpreteert dit als toename in content freshness. uw terugkerende bezoekers ervaren dit als actualisering van uw website, verblijven langen omdat de teksten telkens als nieuw geïnterpreteerd worden.

Op dit moment zijn we een experiment gestart om het effect vast te leggen van deze werkwijze. Overigens is de werkwijze niet te verwarren met content spinning. Er zijn wel overeenkomsten, maar de teksten worden daadwerkelijk persoonlijk opgesteld en niet afgeleid van een synoniemenlijst. Content spinning valt onder black hat SEO en zal nooit onze intentie zijn.